PUBLIC DIPLOMACY: AJUSTIFICATION
Juha Raikka”

Abstract: Public diplomacy refers to sovereign countries’ activities and
programs by which they communicate with the public in other countries.
Usually this means public diplomacy interests and foreign policy goals. One of
the most effective and common tools of public diplomacy is radio broadcasting,
especially shortwave broadcasting. Although it is often assumed that ethically
responsible public diplomacy via international broadcasting requires
impartiality and objectivity, | will argue that partiality is not a problem for
broadcasters who are engaged in public diplomacy. Partiality does not conflict
with high journalistic standards. The widespread assumption that international
broadcasters should strive for objectivity and impartiality in order to comply
with journalistic ethics is based on a misunderstanding. Accurate, balanced
and fair-minded newswriting is possible even when a journalist has a clear
political message and a specific understanding of social justice. At least in
principle, broadcasts of very different public diplomacy radio stations can be

equally justified.
I. Introduction

Public diplomacy refers to sovereign countries’ activities and programs by which
they communicate with people in other countries. According to traditional
understanding, public diplomacy aims to inform and influence audiences overseas
for the purpose of promoting national interests, foreign policy goals, and values
characteristic to a country.! Understood in this way, public diplomacy is a “soft”
version of usual state-to-state diplomacy although it can certainly bring to mind
outright propaganda that is often based on loaded or manipulative ways of
expression and half-truths (cf. Gilboa 2008; Nye 2008). Despite the rise of social
media and popularity of activities such as educational exchange programs, one of

*Dr. JUHA RAIKKA, Professor & the Head of the Philosophy Unit, University of Turku,

Finland. Email: jraikka@utu.fi.
“Defining Public Diplomacy”. USC Center on Public Diplomacy. 20.10.2015

http://uscpublicdiplomacy.org/page/what-pd

Journal of East-West Thought


mailto:jraikka@utu.fi
http://uscpublicdiplomacy.org/page/what-pd

68 JUHA RAIKKA

the most effective tools of public diplomacy is still radio broadcasting, especially
shortwave broadcasting. China Radio International (CRI) broadcasts in about 50
languages on more than 200 different shortwave frequencies and uses dozens of
transmitters located around the world (WRTH 2014). The Broadcasting Board of
Governors (BBG), which is the federal government agency responsible for
international broadcasting of the U.S., oversees many powerful broadcasters that
can be and are listened to globally. They include the Voice of America (VOA),
Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL), Radio Farda, Radio Free Asia (RFA),
Radio Marti, and many others. It is not uncommon or implausible to say that

LT3

governments’ “most important and direct way to communicate with foreign
publics” is, still, international broadcasting (Dale 2014).

It is often assumed that public diplomacy via shortwave broadcasting is
morally valuable and justified only if its mission does not conflict with the aims
of free and independent global news media. Seen in this way, public diplomacy
via international broadcasting is ethically justified if the long-range interests of a
country happen to be served by aiming at objective global news coverage; and if
the promotion of national interests requires partiality and persuasion of audiences,
then the broadcasters act on morally suspicious grounds. This view has been
particularly common in the debate which concerns the role and mission of the
BBG; and there are many who have argued that uncompromising objectivity is
not only the most effective way to promote the long-term foreign policy goals of
the United States but also the ethically superior way to promote them. An
implication of this view is, of course, the U.S. government’s opinions should not
influence the journalistic decisions of VOA and other broadcasters funded by
taxpayer dollars. Another implication, one which has general importance, is that
shortwave broadcasters which quite clearly have some governmental guidance,
such as say CRI, are seen as morally corrupt.

In what follows | will briefly evaluate the claim that ethically responsible
public diplomacy via international broadcasting requires impartiality and
objectivity — that international broadcasters act ethically only if they do not care
about the opinions of the governments which make possible their work in the first
place. | will reject the claim and provide a justification for public diplomacy that
allows explicit partiality, understood as a political commitment to certain

Journal of East-West Thought



PUBLIC DIPLOMACY: AJUSTIFICATION 69

opinions and a specific understanding of social justice.? Many countries have
newspapers which serve as organs of parties, political movements or religious
groups, or are otherwise explicitly partial or biased, and these newspapers can and
often do comply with appropriate journalistic standards — despite their
dependence and partiality. Similarly, a shortwave broadcaster can follow them,
even if it is evident that it selects issues that serve the government for which it
works and, to a certain extent, avoids topics that can be harmful for the country or
its government. At the end of the paper I will reply to three objections that the
justification | provide may evoke. First, it can be argued newspapers that are
politically partial are not ethically justified. Second, it can be claimed that the
partiality of newspapers differs completely from the partiality of some shortwave
stations. Third, it can be said that the political partiality of newspapers serves civil
society by enriching public discussion and is therefore valuable while
international broadcasters are not, as there simply is no global civil society that
could be served. | will argue that all three objections fail to show that the relevant
analogy does not hold.

But let us start by looking briefly at what kinds of stations serve public
diplomacy. There is a lot of action on the shortwaves every day and, especially,
every night.

1. Shortwave Stations

Shortwave broadcasts differ both from AM and FM broadcasts by virtue of being
audible globally, at least in principle. Whether the programs of a particular radio
station that uses shortwaves can in fact be widely heard depends, among other
things, on the power, location and number of their transmitters and on the
receivers and antennas used at the receiving end. Those broadcasters engaged in
public diplomacy use powerful transmitters and target their broadcasts so the
programs can easily be listened to in a certain geographical area with an ordinary
radio receiver that has a shortwave band — given that the broadcast is not blocked
by a jammer of a country who wants to prevent people from listening to those

%In this paper I assume that “impartiality” is more or less equivalent with “neutrality”
which requires independence of particular values and ideologies. Of course, they can be
separated from each other. (Cf. Set&ld and Herne 2015, 26.)

Journal of East-West Thought



70 JUHA RAIKKA

broadcasts.

It is useful to make a couple of distinctions between various shortwave
broadcasters.* In particular, it is useful to distinguish between (a) state-funded
and private broadcasters; (b) military and non-military broadcasters; (c) legal and
illegal broadcasters; (d) national and international broadcasters; and (e) religious
and secular broadcasters. Radio stations involved in public diplomacy are
state-funded, non-military, legal and international broadcasters which are usually
but not always secular. Some relatively small countries broadcast overseas
primarily to serve their emigrants. These broadcasters do not function as public
diplomacy stations, although they are state-funded, non-military, legal,
international and secular.

(a) There are many private or community-funded stations using shortwaves.
A conventional example is a Brazilian commercial radio that uses FM, AM and
shortwave frequencies and is audible on the internet (e.g. R&dio Bandeirantes
from S&o Paulo), or a North-American religious broadcaster that is funded at least
partly by individual donations or by selling “air time” (e.g. Worldwide Christian
Radio, WWCR, Nashville). Although new definitions® of “public diplomacy”
allow that private organizations can serve public diplomacy, these kinds of private
stations should not count as public diplomacy stations. Their aims are clearly
different from those of the broadcasters which are real public diplomacy stations.

(b) There are various stations that serve military forces. They can be
organizations that produce programs which aim to inform and entertain solders
abroad (e.g. the American Forces Radio and Television Service, AFRTS), a

RFA’s broadcasts are often jammed. For instance, on April 5, 2015, both the transmission
from Saipan, Pacific Ocean (9355 kHz, 20.35 UTC), and Kuwait, Arabian Peninsula (9745
kHz, 20.50 UTC), were blocked by jammers.

*I skip broadcasts by radio amateurs, airport VOLMET broadcasts, and so on. For more
information on broadcasters, see e.g. Berg 2008.

®“Definition of Public Diplomacy”. Tufts University, Center of Public Diplomacy.
“Public diplomacy that traditionally represents actions of governments to influence
overseas publics within the foreign policy process has expanded today — by accident and
design — beyond the realm of governments to include the media, multinational
corporations, NGO's and faith-based organizations as active participants in the field.”
20.10.2015 http://fletcher.tufts.edu/Murrow/Diplomacy/Definitions

Journal of East-West Thought


http://fletcher.tufts.edu/Murrow/Diplomacy/Definitions

PUBLIC DIPLOMACY: AJUSTIFICATION 71

number of stations used by intelligence services, temporary war time stations or
broadcasts, and so on. In March 2011, as a part of the military operation against
Muammar Gaddafi’s regime, U.S. Commando Solo aircraft used shortwave
frequencies when it transmitted warnings to the Libyan army. Military
broadcasters are not public diplomacy stations. Although the American Forces
Network (AFN), for instance, often plays roots music that may very well further
the popularity of American culture abroad, its main tasks do not include public
diplomacy.®

(c) Many shortwave broadcasters are illegal, or their legal status is messy.
Pirate radios are illegal and, by definition, break national laws by transmitting on
shortwave frequencies. Usual pirate stations play non-stop music and transmit on
the weekends (e.g. Radio Sunflower from The Netherlands). Normally they use
frequencies not used by other stations, and therefore they do not really disturb
legal broadcasters’ transmissions. In some countries authorities give notice to
pirate broadcasters but in others their broadcasts are so regular that no one seems
to care. Clandestine radios are often legal broadcasters but listening to them is
usually prohibited in the target country. Clandestine broadcasters are political and
they may and often do encourage separatism or revolutionary actions against
standing governments (e.g. the Voice of Oromo Liberation whose target is the
regime in Ethiopia). Clandestine stations have various funding sources, for
instance exile groups (that in some cases have become disconnected from the
contemporary culture of the target country) (cf. Khalaji 2007, 16). In general,
pirate and clandestine radios are not public diplomacy radios, as they are not tools
of any specific country or government.” However, there are exceptions such as
the \Voice of the People which is operated by the South Korean National
Intelligence Service (WRTH 2014, 511). It is a tool of South Korea’s government.

(d) Shortwave broadcasters can be national rather than international. National

®In Europe, in recent years, the American Forces Network has been most easily audible via
medium waves rather than shortwaves. As opposed to AFN, VOA does not always play
American music. For instance, on August 29, 2015, the transmissions from Sao Tome
(4940 kHz, 20.30 UTC) and from Botswana (4930 kHz, 20.31 UTC) consisted of African
music and news.

"Usually, a clandestine station is not owned by any state. This is why they are not public

diplomacy broadcasters.

Journal of East-West Thought



72 JUHA RAIKKA

broadcasters — those who target their programs to the country from where they
transmit — are either commercial or state-funded. Governmental radio stations use
shortwaves for instance in Africa (e.g. Radiodiffusion Télévision de Djibouti) and
Asia (Kyrzyg Radio from Bishkek, Kyrgyzstan). Some governmental shortwave
broadcasters are regional (e.g. the Australian Broadcasting Corporation, Northern
Territory service, from Alice Springs). Radio broadcasters involved in public
diplomacy are of course international.

(e) A considerable part of international broadcasters consists of religious
radio networks or broadcasting corporations. They represent various religions,
and many of them are truly global organizations that are easily audible
everywhere (e.g. Trans World Radio, TWR). Most stations which send religious
programs are non-governmental, but some of them are state-funded and can be
counted as public diplomacy radios. An obvious example is Vatican Radio.
Another example is the Broadcasting Service of the Kingdom of Saudi Arabia
(BSKSA), for the Quran program (which is also transmitted on AM and FM
frequencies) serves, inter alia, the country’s foreign policy interests. In general,
however, public diplomacy radios are secular.

Broadcasters who are clearly engaged in public diplomacy need not be overly
political, let alone propagandistic. Some of them introduce their country by
playing a lot of music (e.g. Radio Australia); others promote their language (e.g.
Radio France Internationale) or culture (e.g. Radio Romania International).?® It is
not uncommon for public diplomacy broadcasters to transmit the programs of
their domestic broadcasts (e.g. Radio Exterior de Espafia). The ethical evaluation
of public diplomacy via international broadcasting should take into account that
only some broadcasters concentrate on news, political reports, and documentary
programs which provide a forum for true political debate. The activities of most
public diplomacy broadcasters are obviously morally unproblematic.

I11. Public Diplomacy and the Ethics of Journalism

It is often argued that ethically responsible public diplomacy via international
broadcasting requires impartiality and objectivity, and morally acceptable public

8The notion of public diplomacy can be distinguished from the concept of cultural
diplomacy. 20.10.2015

http://www.culturaldiplomacy.org/index.php?en_culturaldiplomacy.

Journal of East-West Thought


http://www.culturaldiplomacy.org/index.php?en_culturaldiplomacy

PUBLIC DIPLOMACY: AJUSTIFICATION 73

diplomacy stations cannot be merely puppets of the governments. This view has
been particularly common in the U.S. where the idea that news should and can be
objective is a prevalent view strongly intertwined with America’s perception of
ethical journalism (Smith 2008, 48). Although the claim that public diplomacy
broadcasters should be impartial is traditional, it is still frequently presented in
the debate, as there are always those who understand VOA’s and other BBG
broadcasters’ mission in political rather than in journalistic terms (cf. Uttaro 1982,
121). The defenders of the thesis that the leadership and the news coverage
decisions belong to the stations rather than governments, are usually broadcasters
— not only in the U.S. but also in many other countries.’ This is understandable,
as journalists want to be professionals who follow their established standards.
Those standards require them not to be involved in morally suspect manipulation
and indoctrination and, of course, the standards also give them independence and
a lot of power.

The view that partiality must imply corruption is, however, problematic.
Although there may be de facto connections between partial international news
broadcasting and bad journalism, and although history knows many abysmal
propaganda stations (such as Radio Berlin International), partiality per se does
not entail withdrawal of high professional standards. (Cf. Sterling 2004.)

Consider newspapers in the UK. Most of the major (former) broadsheet
papers are biased and their ideological orientation is commonly known. The
Times, The Financial Times, and The Daily Telegraph are openly conservative
while The Guardian and The Observer support social-liberal ideas. The only
newspaper not centered on one political approach is The Independent. The tabloid
newspapers are similarly partial. The Daily Mail and The Sun are conservative
while the Daily Mirror, for instance, supports the Labour Party. Even regional
and local newspapers may have a public political orientation (beyond the fact that
they are “partial” in any case by concentrating on issues that are important in their
area or town). If there is something morally wrong with the British news media,
however, it is not the partiality of the newspapers. Partial newspapers are

See BBG Watch: “Senator Ted Cruz wants BBG to counteract I1SIS propaganda, some
Voice of America English news staffers don’t.” 20.10.2015

http://bbgwatch.com/bbgwatch/senator-ted-cruz-wants-bbg-to-counteract-isis-propaganda-

some-voice-of-america-english-news-staffers-dont/

Journal of East-West Thought


http://bbgwatch.com/bbgwatch/senator-ted-cruz-wants-bbg-to-counteract-isis-propaganda-some-voice-of-america-english-news-staffers-dont/
http://bbgwatch.com/bbgwatch/senator-ted-cruz-wants-bbg-to-counteract-isis-propaganda-some-voice-of-america-english-news-staffers-dont/

74 JUHA RAIKKA

common and, for instance, in Scandinavian countries some newspapers which
serve as the chief voices of political parties have quite a wide circulation.

Partiality allows journalists to meet high standards of their profession. As
Ron Smith (2008, 47) argues in Ethics of Journalism (2008), newspapers publish
articles that are considered relevant, interesting, and important, and those editorial
decisions concerning what is relevant, interesting, and important “are shaped by
editors’ training, their understanding of their audiences, and their own life
experiences”. This is far from clinical objectivity. Making news decisions,
maintaining the publicity on certain issues, choosing themes for deeper analyses,
and arguing for certain political interpretations is ethically unproblematic,
especially when the readers are informed about the political orientation of the
paper. Indeed, newspapers that pretend to be (but are not) completely impartial
may be less ethical than those who state explicitly whom they represent and what
kinds of ideologies they tend to support (cf. Smith 2008, 51). An editorial
expresses a paper’s opinion as regards current news, but the paper’s views — even
when they are not explicitly stated — easily color the other contents as well. Open
partiality is unproblematic, and in order to defend one’s opinion one need not tell
half-truths, use unproven “facts”, lie by omission, rely on unbalanced reporting,
use manipulative language, or do anything that journalists should not do. When
individual persons communicate with each other, they can make their points and
argue for their position ethically or unethically but defending one’s position is in
itself ethically unproblematic. Similarly, a newspaper can be partial in an
acceptable or in a blameworthy manner, but partiality per se is not a problem. The
issue in an uncivilized argumentation is not that it is argumentation but that it is
uncivilized. (Cf. Edgar 1992; Ward 2005; Wahl-Jorgensen and Pantti 2013.)

What is true of newspapers is true of public diplomacy broadcasters. CRI is
explicitly a partial broadcaster, as it is committed “to enhancing mutual
understanding between China and the rest of the world” and has “opened 12
Confucius Classrooms worldwide, benefiting Chinese-language learners and

1% One may want to add that CRI is partial also in

promoting Chinese culture.
the sense that it concentrates on issues which promote the Chinese Foreign
Ministry’s policies, for instance, by introducing the Chinese Premier’s comments
and visions at length. CRI’s partiality, however, does not make it morally corrupt.

If someone wants to blame CRI for unethical journalism, perhaps a case can be

OCRI website. 20.10.2015 http://english.cri.cn/11114/2012/09/20/12615723239.htm.

Journal of East-West Thought


http://english.cri.cn/11114/2012/09/20/1261s723239.htm

PUBLIC DIPLOMACY: AJUSTIFICATION 75

made (or not), but it cannot be made simply by complaining that CRI is partial.
Its partiality is morally justified.

The BBG broadcasters’ possible partiality is a complicated matter. On the
one hand, their self-understanding is that they broadcast accurate and “objective”
news and information “to an international audience”. ! RFA’s Code of
Journalistic Ethics states this is also how it should be. According to the Code,
RFA journalists “must not advocate any political viewpoint potentially
compromising or being perceived as compromising RFA’s objectivity or
impartiality”. On the other hand, the same Code refers to the Universal
Declaration of Human Rights of 1948 saying that RFA journalists “should uphold
democratic values”. This is not a particularly impartial standpoint, for the
implementation of human rights and democracy are political goals. It is evident
that these goals are not accepted everywhere and, even when they are, the U.S.
motivation for global human rights and democracy activism is unclear. It is not
uncommon to think that “the US government is using human rights as a tool to try
to advance its own international political agenda”.’® So-called humanitarian
interventions, for instance, have seldom benefited the implementation of human
rights and democracy. If anything, they have profited the political and economic
interests of the U.S. (cf. Moseley and Norman 2002).

One may want to add that some BBG broadcasters, in particular the VOA,
seem partial in another ways too, for instance, by repeating verbatim what the
Secretary of State or the President says and by giving much less space to the
political leaders of other countries. If this is partiality, it is exactly what the U.S.
Department of State wants—for the official view is that the “mission of American
public diplomacy is to support the achievement of U.S. foreign policy goals and
objectives, advance national interests, and enhance national security by informing
and influencing foreign publics”.*® From an ethical point of view, the official
interpretation of the mission of American public diplomacy is unproblematic, for
there is nothing wrong with partiality as such.

YBroadcasting Board of Governors website. 20.10.2015
http://www.bbg.gov/about-the-agency/history/fags/.

2Chang Jian’s interview on the CRI website. 20.10.2015
http://english.cri.cn/12394/2015/06/26/3746s884779.htm.

¥ Under Secretary for Public Diplomacy and Public Affairs website. 20.10.2015

http://www.state.gov/r/.

Journal of East-West Thought


http://www.bbg.gov/about-the-agency/history/faqs/
http://english.cri.cn/12394/2015/06/26/3746s884779.htm
http://www.state.gov/r/

76 JUHA RAIKKA

There are two main reasons why partiality is consistent with ethically
relevant “objectivity”, that is, with willingness and aim to presents facts correctly
and fairly in newswriting. First, when a journalist expresses their opinion of a
certain fact they need not first distort the fact. In that respect, a journalist is like a
professional historian who may very well say in their text they are not particularly
happy with what Eichmann did but still present the facts, describing what he did,
as correctly as they can (Cesarani 2005). Second, when a journalist draws
conclusions from certain facts they need not first mislead the audience by
describing those facts falsely. Without further premises, facts have no policy
implications or other action-guiding suggestions. Normative conclusions require
normative premises, and facts, whatever they happen to be, can be used in various
ways (cf. Cohen 2003). Suppose that the fact is that “the unemployment rate is
rising”. A leftist journalist may now write that “government action is needed, as
the unemployment rate is rising”. A right-wing journalist, in turn, may write that
“there is an urgent need for far more flexible labor markets, as the unemployment
rate is rising”. Although they clearly disagree on policy issues, they both accept
the relevant fact and they also agree that unemployment is undesirable. Their
conclusions differ, as they disagree on who should pay the fight against
unemployment, rich taxpayers or ordinary workers.**

International broadcasters can certainly be honest regarding the facts despite
their partiality. Suppose that a journalist who works for a public diplomacy radio
decides to correct some misunderstandings concerning the “official” intentions of
the government of their country, or that they have put right harmful news that has
intentionally been presented a misleading way by some foreign group or country.
In both cases the broadcaster is clearly partial, as they have made their decision in
order to serve their country (cf. Jackson 2014). But it is hard to blame them by
referring to plausible journalistic ethics. They are faithful to the facts and doing
the job that outsiders are not interested in doing.

YOf course, it may be difficult to distinguish between factual and normative judgments in
practice. Journalists can select the information and events they report in a way that they
know will tend to encourage certain normative judgments in their readership. If pressed,
they can say (and be correct in saying) that they are only catering to their readership,
reporting stories that would interest their readers the most. In this sense, it could be argued
that they are no more lying by omission than is a American sports magazine that publishes

far more articles about American football than about Chinese ice hockey.

Journal of East-West Thought



PUBLIC DIPLOMACY: AJUSTIFICATION 77

Avre international broadcasters partial when they make reports and documents
primarily of their own country and give relatively little air time for cultures of
other countries? Yes, they are. Is such partiality morally problematic? Does such
partiality conflict with the journalistic ethics that has any plausibility? Of course
it does not. Perhaps international broadcasters differ in respect of their journalistic
standards, and perhaps they can be even ranked in terms of how ethical their
production is, but the criterion used in ethical evaluation cannot be partiality.
Taking a stand on an issue is often a virtue rather than a vice.

IV. Objections and Replies

I will now turn to the possible objections and respond to them. There are three
main objections that come most easily to mind. They all are related to large and
complicated issues such as what “objectivity” really means, whether it is possible
to be objective in the first place, and what the tasks of free press and media in
general are. Here | will refer to these massive topics only briefly and mostly skip
them.

1. | have argued that newspapers which are politically partial can easily
comply with good journalistic standards and that, if there is something wrong
with the political newspapers, it is not their partiality. But perhaps this is not so.
Perhaps partiality spoils the credibility of a journalist and thus prevents them
from doing what they should. This claim is made by Gene Foreman in his book
The Ethical Journalist (2010). Foreman advises journalists by telling that they
should not only be impartial but also unbiased:

Your journalism must be free of bias. Although you may hold opinions about
the people and events you cover, it is a test of your professionalism that you
filter these biases from your news accounts. Do not take public positions on
political candidates and controversial issues. To tell others of your opinion is to
invite them to find those opinions in your reporting. Remember that people see
you as a journalist 24/7; in their eyes, you are never “off duty.” Be independent
of those you cover. A journalist is an observer, not a participant. (Foreman
2010, 379.)

Foreman’s view may sound plausible for many, especially in the U.S., where only
a few newspapers are openly partial. BBG broadcasters tend to conceive their

Journal of East-West Thought



78 JUHA RAIKKA

work as consistent with Foreman’s advice. According to their chairman, they aim
to present “objective news and information for audiences in many countries
where it is difficult or impossible to receive locally-produced, uncensored or
unbiased programs” (Shell 2014)."> However, the argument from credibility — as
Foreman’s view can be called — is problematic. A journalist’s credibility is
unlikely to depend on whether they are openly partial or not. For the most part,
credibility depends on how well they do their job and, as argued below, partiality
does not mean that the journalist invents facts, uses manipulative language, or
does anything like that. In many cases, journalists who have told their political
orientation are more rather than less credible than those who have not revealed
their political stand. Consider the news that “the unemployment rate is rising, and
probably the most effective way to stop it is to make labor markets much more
flexible”. If this sentence is said or written by a journalist who pretends to be
impartial (as Foreman advises) but holds opinions (as we all do), a critical
audience may start to wonder whether this claim might be politically motivated
and whether the journalist is a conservative. But if the same sentence is said or
written by a journalist who is known to have leftist sympathies, the audience will
probably believe them, as they are making a factual claim supporting the
conservative idea that ordinary workers should pay for the fight against
unemployment — not rich taxpayers via government action. Honesty is an easy
way to earn credibility (cf. Overholser 2004).

2. | have assumed that newspapers and international broadcasters are
relevantly similar — in that the partiality of public diplomacy broadcasters is
ethically unproblematic if the newspapers’ partiality is ethically unproblematic.
But maybe the analogy between them does not hold. Perhaps the partiality of
newspapers differs completely from the partiality of some shortwave stations. It
can be argued that partial newspapers support policy options that are realizable
within democratic society and should be taken seriously in democratic public
debates, while some public diplomacy radios support views that come from the
Stone Age. Not all broadcasters engaged in public diplomacy strive for freedom,
democracy, and human rights. There are stations whose aims are dark and

BSimilarly, Tony Hall, the Director General of the British Broadcasting Corporation
(BBC), argued in September 2015 that BBC should add shortwave radio broadcasts to
areas “where there is a democratic deficit in impartial news”.

20.10.2015 http://www.bbc.com/news/world-africa-34179663

Journal of East-West Thought


http://www.bbc.com/news/world-africa-34179663

PUBLIC DIPLOMACY: AJUSTIFICATION 79

frightening, and they should not be treated in parallel with partial but civil
newspapers. Although it may indeed be true that, openly partial public diplomacy
broadcasters can be ethically unproblematic, many or most public diplomacy
radio stations cannot, as they are bound to questionable missions (cf. Graber 1993,
564). The problem lies not in the way in which their programs are produced; the
problem is what they pursue with those programs.*®

This argument has some plausibility, as there have always been radio stations
whose goals have been hateful and intolerant. Some of their actions are
documented by Keith Somerville in his book Radio Propaganda and the
Broadcasting of Hatred (2012). It is unlikely that broadcasters who try to
dehumanize “others” and encourage hatred belong only to history. A more likely
reality is that some radio stations continue this despicable tradition today.
However, it is important to distinguish between radio broadcasters that belong to
the “hate speech” category and those that do not but strive for goals that may look
questionable for people who think that democracy and human rights are the only
acceptable goals of international broadcasting. Suppose that a public diplomacy
broadcaster supports the idea that all countries should have a strong right to
national self-determination, and it is not the business of foreigners to solve other
countries’ domestic problems. Someone may think, correctly perhaps, that the
idea of national self-determination is behind the times, but surely broadcasters
who defend that and similar ideas are justified in doing so. That follows simply
from the freedom of speech. Therefore | conclude that many different public
diplomacy broadcasters can be ethically unproblematic, not only those whose
main agenda is democracy and human rights. It is a self-deception to think that all
foreign broadcasts that do not please one are merely “propaganda”.
(Unfortunately this variety of self-deception is rather common nowadays.)

3. However, my assumption that newspapers and international broadcasts are

8Arguably, the analogy between radio and text is problematic, as radio might be much
better at promoting intellectual vice over virtue than text. Possessing intellectual literacy is
not merely the ability to read, but to understand would-be information, and not be
controlled by it. It slows the effect of lies and manipulation, invites complex and subtle
thoughts. In the case of radio, we are simply, vividly, told. While radio can certainly
promote and broaden intellectual depth, in many cases it seems better suited at limiting it,

simplifying, creating shallow sense of the world, and inventing monsters where none exist.

Journal of East-West Thought



80 JUHA RAIKKA

relevantly similar can also be challenged in another way. It can be argued the
political partiality of newspapers serve civil society by enriching public
discussion while international broadcasts do not, as there simply is no global civil
society that could be served. As argued by Jackie Smith in her book, Social
Movements for Global Democracy (2008, 4), “global policy arenas are largely
insulated from public input and scrutiny”. State-funded international shortwave
broadcasters are unlikely to fill the gap, and it is implausible to claim their role in
promoting rich political debate is similar to that of the newspapers in usual
democratic countries. Political newspapers are supported by the state in many
countries, and it is easy to find justifications (such as the value of diversity and
the rights of minority groups) for that practice. But it is hard to see who would be
interested in supporting foreign public diplomacy radios. It seems clear that
political newspapers and public diplomacy radios stations are not analogous.

This objection is important. The moral value of political newspapers and
international broadcasters seems different. Well-functioning news media are the
bedrock of a democratic society, but the present global system (or its better
alternative) is not dependent on the existence of stations such as VOA, RFA, or
CRI. Notice, however, that | am arguing for the thesis that ethically responsible
public diplomacy via international broadcasting does not necessarily require
impartiality and objectivity. The point here is not to say newspapers and
international broadcasters have similar tasks and equal moral worth — although |
have referred to their similarities in order to communicate my point. The claim
that newspapers are in many respects more important than public diplomacy radio
stations is consistent with my thesis that they are similar. In this sense that both
can function ethically even when they are explicitly partial (and thus not
“objective”). It is worthwhile adding that in many countries almost all
newspapers are relatively similar to one another. Although their political
orientation may be different, they tend to share the same nationalistic biases and
make their editorial decisions in a way which is characteristic of their media
culture.’” The papers may also reserve only little space for topics that are
unlikely to sell very well and may drive away readers. By contrast, international
broadcasters provide a colorful arena for discussion, and by listening to
shortwave broadcasts you can easily hear news that you do not find in your

Y Cf. Jack Goldsmith’s interview in Salon (February 28, 2011). 20.10.2015
http://www.salon.com/2011/02/28/biases/.

Journal of East-West Thought


http://www.salon.com/2011/02/28/biases/

PUBLIC DIPLOMACY: AJUSTIFICATION 81

newspaper. For instance, you may hear official views that are labeled as
“conspiracy theories” in your home country and skipped by the journalists who
are afraid of distancing themselves from the mainstream. Afterwards, the news
may turn out to be true.'® In this respect, international broadcasters can be more
valuable than newspapers.*®

V. Concluding Remarks

| have argued that partiality need not be a problem for broadcasters who are
engaged in public diplomacy. Partiality does not conflict with high journalistic
standards. A common idea that international stations should strive for objectivity
and impartiality in order to comply with journalistic ethics, is based on
misunderstanding. Accurate, balanced and rational newswriting is possible even
when a journalist has a clear political message, possibly created by a political
party or a relevant governmental office of their country. No doubt, many partial
broadcasters might in fact be unprofessional but partiality, as such, is not a
problem. Those BBG journalists who try to convince themselves and others that
they are objective, unbiased, and impartial should relax. There is nothing wrong
with partiality — given that the programs are otherwise ethically produced.
Broadcasts of very different public diplomacy stations can be equally
justified. The condition of responsible broadcasting is not that one claims to fight
for freedom, democracy, and human rights. We should not deceive ourselves by
mistakenly calling all broadcasts that run counter to our own opinions as
“propaganda”. Different radio stations have a right to choose their topics and
defend their opinions — not only those who defend the “right” opinions. If you
listen carefully and open-mindedly to various stations of the world, you may learn
that most countries have their own security needs and economic interests, put
forward pretty good arguments in defense of them, and have an understandable

sense of pride of their own culture. So tune in, it’s a whole new ball game.

¥The so-called Iran Contra conspiracy was revealed by Lebanese journalists (cf. Burnett et
al 2005, 229).

%0f course, a public diplomacy station can be important not because it addresses itself to a
global audience, but because it addresses itself to a particular public in a particular country.
For instance, during the World War Two, BBC was an important broadcaster for audiences

in Germany and Finland. Cf. footnote 12.

Journal of East-West Thought



82 JUHA RAIKKA

Acknowledgements: | would like to thank Joseph Almog (UCLA and
University of Turku), Lee Basham (South Texas College), Mandel Cabrera
(Yonsei University), Vincent Luizzi (Texas State University), and Lars Vinx
(Bilkent University) for helpful comments and discussion.

References

Berg, Jerome S. 2008. Listening on the Short Waves, 1945 to Today. London: McFarland.
Burnett, Thom et al. 2005. Conspiracy Encyclopedia. London: Collins & Brown.

Cesarani, David. 2005. Eichmann: His Life and Crimes. London: Vintage.

Cohen, GA. 2003. "Facts and Principles.” Philosophy & Public Affairs 31(3), 211-245.
Dale, Helle. 2014. ”Broadcasting Reform: Time to Rearm, and Fight Enemy Propaganda”.
The Daily Signal. http://dailysignal.com/2014/09/11/

Edgar, Andrew. 1992. “Objectivity, Bias and Truth.” In Ruth Chadwick & Andrew Belsey
(Eds.), Ethical Issues in Journalism and Media. London: Routledge. 112-129.

Foreman, Gene. 2010. The Ethical Journalist. Malden: Blackwell.

Gilboa, Eytan. 2008. “Searching for a Theory of Public Diplomacy.” The Annals of the
American Academy 616, 55-77.

Graber, Doris. 1993. “Review of Broadcasting Propaganda.” Political Science Quarterly
108(3), 563-565.

Jackson, David S. 2014. ”What is the Mission of U.S. International Broadcasting?”’ Public
Diplomacy Council.

http://www.publicdiplomacycouncil.org/commentaries/04-26-14/what-mission-us-interna

tional-broadcasting

Khalaji, Mehdi. 2007. “Through the Veil — The Role of Broadcasting in U.S. Public
Diplomacy toward Iranians.” Policy Focus 68, 1-19.

Nye Jr., Joseph S. 2008. “Public Diplomacy and Soft Power.” The Annals of the American
Academy 616, 94-1009.

Moseley, Alexander and Norman, Richard. 2002. Human Rights and Military Intervention.
Aldershot: Ashgate.

Overholser, Geneva. 2004. “The Inadequacy of Objective as a Touchstone.” Nieman
Reports, December 15 Issue.

Setald, Maija and Herne, Kaisa. 2015. “Democratic Deliberation and Impartial Justice”,
Res Cogitans 10(1), 24-44.

Shell, Jeff. “Opinion.” Time Magazine (25.7.2014).
http://time.com/3034708/rt-broadcasting-board-of-governors-reporting/

Journal of East-West Thought


http://dailysignal.com/2014/09/11/
http://www.publicdiplomacycouncil.org/commentaries/04-26-14/what-mission-us-international-broadcasting
http://www.publicdiplomacycouncil.org/commentaries/04-26-14/what-mission-us-international-broadcasting
http://time.com/3034708/rt-broadcasting-board-of-governors-reporting/

PUBLIC DIPLOMACY: AJUSTIFICATION 83

Smith, Ron F. 2008. Ethics of Journalism (6th Edition). Malden: Blackwell.

Somerville, Keith. 2012. Radio Propaganda and the Broadcasting of Hatred. London:
Palgrave Macmillan.

Sterling, Christopher H. 2004. “Overall Histories of International Radio Propaganda.”
Communication Booknotes Quarterly 35(3), 151-166.

Uttaro, Ralph A. 1982. ”The Voices of America in International Radio Propaganda.” Law
and Contemporary Problems 45(1), 103-122.

Wahl-Jorgensen, Karin and Pantti, Mervi. 2013. “Ethics of Global Disaster Reporting:
Journalistic Witnessing and Objectivity.” In Stephen J.A. Ward (Ed.), Global Media Ethics.
Malden: Wiley-Blackwell. 191-213.

Ward, Stephen J.A. 2005. “Philosophical Foundations for Global Journalism Ethics.”
Journal of Mass Media Ethics 20(1), 3-21.

World Radio TV Handbook 2014 (WRTH Publications Ltd., Oxford 2014)

Journal of East-West Thought



	JET#18 whole file 67
	JET#18 whole file 68
	JET#18 whole file 69
	JET#18 whole file 70
	JET#18 whole file 71
	JET#18 whole file 72
	JET#18 whole file 73
	JET#18 whole file 74
	JET#18 whole file 75
	JET#18 whole file 76
	JET#18 whole file 77
	JET#18 whole file 78
	JET#18 whole file 79
	JET#18 whole file 80
	JET#18 whole file 81
	JET#18 whole file 82
	JET#18 whole file 83

